Filippa K
Filippa K staat sinds de oprichting in 1993 voor tijdloos design, minimalistische looks en hoge kwaliteit. Ondertussen hoort het modelabel tot een van de meest succesvolle uit Zweden en bewijst dat niet alleen “fast-fashion” gevraagd is.
Vooral hoge kwaliteit staat voorop en de kleding zijn er dan ook voor gemaakt om meerdere jaren mee te gaan zonder aan pasvorm of kleur af te doen. Om overproductie tegen te gaan verschijnen de collecties alleen in gelimiteerde oplage.
Met de opening van hun eigen second hand winkel in 2008 in Stockholm zette Filippa K nog een teken tegen verspilling. Hier vinden kleren van het Zweedse merk, die niet meer passen vanwege de maat of veranderde stijl, een nieuwe eigenaar. Er verbergen zich hier echte juweeltjes uit oude collecties in afwachting op de volgende gelukkige drager.
“Filippa K is er niet op uit de nieuwste trends op de markt te brengen”
Het modelabel houdt zich veel met duurzaamheid bezig en heeft zich enkele doelen gesteld die ze voor 2030 willen omzetten. Enkele voorbeelden van deze duurzaamheidsdoelen zijn:
- Gebruik van uitstluitend duurzame en recyclebare materialen
- Een transparente leveringsketen
- Duurzame productieprocessen
- Exacte berekening van de benodigde grondstoffen voor de productie
Tijdloze mode met toekomst
Filippa K is er niet op uit de nieuwste trends op de markt te brengen. Het gaat eerder om het creëren van eenvoudig elegante kleding met tijdloze ontwerpen die voor vele gelegenheden te combineren zijn. Kleding met opvallende kleuren, prints en patronen zijn moeilijker te combineren dan eenvoudige snitten en klassieke, effen kleuren.
Daarom heeft Filippa K zich hierop gespecialiseerd en creëert stukken die modern zijn, zonder telkens nieuwe trends te volgen. Hierdoor kon Filippa K zich snel van alle andere fast-fashion concurrenten onderscheiden. En als klant weet men dat men waar krijgt voor zijn geld: kleding van hoge kwaliteit die jarenlang meegaan.
Niet alleen de hoge kwaliteit van het label speelt een rol, ook de filosofie van het modelabel spreekt steeds meer mensen aan. Men is zich er nu steeds meer van bewust dat grondstoffen niet onuitputbaar zijn en de snelle trendontwikkelingen vaak ook ten koste van natuur en arbeiders gaan.
Wie bewust mode koopt van merken die duurzaam produceren zetten dus niet alleen een fashion statement. Filippa K bewijst met hun doelen en steeds duurzamer wordende productie, dat men ook met een goed geweten goed gekleed kan zijn.
Regelmatige verkoopacties bij Zalando Lounge geven je een kijkje in de ruime collectie van Filippa K – wees er snel bij want de aantallen zijn gelimiteerd!