Interview met Daniel Blechman van SOPOPULAR

Om het label beter te leren kennen lees je hier een exclusief interview met SOPOPULAR designer Daniel Blechman.

Registreer en ontdek

Stijlvolle looks voor minder

Kleding
Kleding37,953+ artikelen
Schoenen
Schoenen17,133+ artikelen
Accessoires
Accessoires1,452+ artikelen
Bekijk alles56,538+ artikelen

Lounge by Zalando organiseert twee keer per jaar een showroom met speciale aanbiedingen. Een perfecte gelegenheid om nieuwe en getalenteerde designers te ontdekken. De laatste showroom opende zijn virtuele deuren al in januari 2014.

Het Berlijnse label SOPOPULAR, opgericht in 2008, was hier onderdeel van. Heb je de laatste showroom gemist? Geen zorgen! De volgende komt binnenkort op 17 mei aanstaande... Om het label beter te leren kennen lees je hier een exclusief interview met SOPOPULAR designer Daniel Blechman.

Wat is goed en wat is slecht design?

Goed design is iets subjectiefs. Voor mij is design goed wanneer het een duidelijk herkenbare stijl heeft. Goed design is tijdloos en niet alleen herkenbaar aan het uiterlijk, maar ook aan een goede pasvorm en hoogwaardige materialen. Goed design wakker must-have gevoelens aan bij consumenten.

Slecht design uit zich in een goedkope afwerking en wanneer men zich in de kleding verkleed voelt.

Wat betekent mode voor jou?

Mode is een belangrijk onderdeel van mijn leven. Het geeft je het gevoel je te kunnen uiten zoals je zelf wil en je kunt er je persoonlijkheid mee uitdrukken, net zoals muziek.

Wanneer en waarom besloot je modedesigner te worden?

Ik was al sinds de basisschool geïnteresseerd in de mode. Ik kreeg het via mijn moeder met de paplepel ingegoten. Ik had altijd al een creatief talent en ik wist dat ik in de muziek óf mode wilde werken. Ik heb gekozen voor de mode.

"Het werd tijd dat er meer Duitse mannenlabels op de markt kwamen"

Waarom heb je besloten een eigen label te beginnen?

Het werd tijd dat er meer Duitse mannenlabels op de markt kwamen. Toen we SOPOPULAR oprichtten bestonden er nog niet zoveel herenlabels. Bovendien wilde ik hoogwaardige kleding dragen die ik me ook kan veroorloven.

Wat inspireert je?

Mij inspireert alles, mijn familie, omgeving en vrienden. Mijn ervaringen in Berlijn en Londen. Muziek is ook een belangrijke inspiratiebron, net zoals architectuur, kunst etc.

Waarvoor staat je merk SOPOPULAR?

Voor het opkomende modegevoel bij mannen, die zich in de loop van de laatste jaren sterk ontwikkeld heeft. Voor mannen en jongens die van mode houden en het als een uitdruksvorm van zichzelf zien zonder daarbij verkleed uit te zien.

Beschrijf je stijl in 5 woorden:

Strong, Uniform, Mixed, Individual; Dark

Voor wie ontwerp je jouw mode?

Voor iedereen die plezier heeft met mode en het niet te serieus neemt. Mode moet leuk zijn en de drager een goed gevoel geven over hetgene hij/zij aanheeft.

Wie is jouw stijlicoon?

In de mode zijn het Miucca Prada en Hedi Slimane. In de muziek zijn het bands zoals 30 Seconds to Mars en The Arctic Monkeys. Ook Marylin Manson mag ik zeer.

Welke beroemdheid zou je collectie het beste representeren?

Internationaal gezien zouden Jared Leto, Jude Law of Adam Levine mijn collectie het beste vertegenwoordigen. Nationaal zou dat Clemens Schick zijn, die al in mijn ontwerpen gekleed wordt.

Welke materialen gebruik je?

Voornamelijk katoen, leer, scheerwol, merinowol, jersey en tweed. Afhankelijk ervan of het voor de winter- of zomercollectie is.

Waar worden je ontwerpen gefabriceerd?

Grotendeels in Duitsland.

Massa vs. Klasse? Of functioneert een combinatie van beide ook?

Klasse is altijd beter, maar we proberen beide te combineren. Niettemin is het nog geen massa in de zin van H&M en Zara.

Hoe breng je je collectie onder de aandacht?

Dat gebeurt vanzelf dankzij ons persbureau en door elk seizoen beter collecties te maken krijgen we steeds meer aandacht in het buitenland.

"Hopelijk hebben we binnen 5 jaar ook een paar eigen Sopopular winkels"

Wat betekent de Fashion week voor jou?

De Fashion week is een goed podium voor meer publiciteit, vooral in Duitsland. Voor ons is dit samen met beurzen hét platform om onder de aandacht te komen.

Welke mogelijkheden biedt de samenwerking met Lounge by Zalando jou?

Zalando is een groot internationaal bedrijf en ik hoop natuurlijk meer onder de aandacht te komen en op nieuwe klanten.

Waar zie je jezelf en je label over 5 jaar?

Hopelijk zijn we dan internationaal goed vertegenwoordigd in modezaken en hebben we ook een paar eigen SOPOPULAR-winkels.